I alla frågor är den första och främsta egenskap som man observerar, innebörd och betydelse. Vad innebär Imamat?
I frågan om Imamat har man angett många betydelser, förklaringar och tolkningar som vi här skall nämna några utav. Vanligtvis förekommer stor åtskillnad mellan ahl ol-sunnah och shia i uttolkningen av Imamat, och det föreligger i att skillnaden i tolkning av Imamats innebörd ur deras syn och vår skiljer sig åt som mellan himmel och jord. De ser Imamat som ett av furo-e-din (religionens lärosatser) och inte av ett av usol-e-din (trons grundsatser), medan vi anser Imamat vara av ett av usol-e-din (trons grundsatser). De ser Imamat som valbarhet, medan vi anser den vara en utnämning och tillsättning – utvaldhet– av Gud och en fortsättning och vidaresträckning av profetskapet.
Vidare följer en del av de angivna tolkningarna om Imamat som anförts, dels av ahl ol-sunnah och dels från våra största lärda (Ulama) inom ämnet Imamat.
Innebörden av Imamat från ahl al-sunnahs syn
1. Första tolkningen av Sharh-e Tajrid-e QochiOm ”Tajrid ol-Aqaed” av avlidne Khajeh Nasir ed-Din Tosi har det skrivits olika kommentar material, varav ett är den redogörelse som ett av ahl al-sunnahs lärda kallad Fazel Qochi skrivit. Genomgången av denna redogörelse är passande eftersom det staplar upp trosfrågorna och ställningstagandena av ahl al-sunnah mot de av shia. Qochi säger i ”Sharh-e Tajrid”:
2. Ibn Khaldon är av ahl ol-sunnahs välkända lärda och har en berömd bok i historiskildring, och har skrivit en introduktion och förord till den som är känd som Ibn Khaldons förord. Även Ibn Khaldon har i denna bok tolkat och förklarat Imamat med samma mening och innebörd av generellt ledarskap i människors religiösa och världsliga frågor.
[1]. Sharh-e Tajrid Quchi sida 472