Fråga:
Vad är mannens hijab?
Svar: Kvinnans hijab och slöja är en välkänd symbol för islam och den heliga kyskhet som påbjuds kvinnan. Vad som tyvärr hamnat i skymundan dock är mannens hijab. En av konsekvenserna har blivit att slöjan betraktas av vissa som ett förtryck mot kvinnan. Detta eftersom det har uppstått ett missförstånd om att kvinnan behöver upprätthålla en hijab och täcka sig samtidigt som mannen kan springa omkring med linne och shorts. Även det generella syftet med hijab i samhället har missförståtts med en felaktig syn om att enbart kvinnor måste täcka sig för att enbart de ansvarar för samhällets etik och moral. Men detta är långt ifrån vad Islam lär ut och förespråkar!
Filosofin bakom hijab är djupare och större än så. Hijab ska liksom alla andra religiösa påbud ge de förutsättningar som människan behöver för att växa och uppnå sin högsta potential som denne har skapats för. Den som har bäst kännedom om vad som gynnar och behövs I detta avseende är Skaparen, som har ärat och stöttat människan med dessa heliga riktlinjer för att leda denne mot perfektion. Gud som har skapat människan vet därför också vad som är mest gynnsamt för både män och kvinnor i deras resa mot perfektion, utifrån deras unika och medfödda fysiska och psykiska tendenser. Därför finns det hijab för kvinnan, och hijab för mannen.
I Surah Nur finns två vackra verser om bevarandet av kyskheten och hijaben hos både mannen och kvinnan:
”SÄG till de troende männen att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet; det leder till större renhet i deras liv. Gud är underrättad om vad de gör.” (Den heliga Koranen 24:30)
”Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer!” (Den heliga Koranen 24:31)
I första versen beordras männen att kontrollera blicken samt skydda sin kyskhet. I den andra versen ges samma order till kvinnan med en utökning där den exakta klädseln som fulländar kvinnans kyskhet specificeras. Den första punkten behandlar kontrollen av blicken. Ur detta kan vi dra slutsatsen att män och kvinnor båda är ansvariga för kyskheten inom sig själva och i samhället. Det individuella ansvaret i att bevara egen hijab och inte uppmuntra till eller provocera fram en sämre hijab hos andra är därför ett gemensamt ansvar hos män och kvinnor. I praktiken kan detta utspela sig på olika sätt och ett riktigt bevarande av hijab kan även uppmuntra ens omgivning till det. Medan de grundläggande riktlinjerna för hijab alltid består, så kan olika situationer kräva särskild hänsyn till andra detaljer. Skulle en kvinna t.ex. stöta på en man som besitter ett sjukt och perverst hjärta så uppmuntras hon till och med att kontrollera sin röst extra noggrant och inte tala mer än nödvändigt, inte eller med mjuk ton, leenden, skämt och skratt för att bevara kyskheten. Detta är egentligen en förnuftig självklarhet idag:
”Hustrur till [Vår] Profet! Ni skiljer er från alla andra kvinnor, om ni fruktar Gud. Var inte [för] mjuka och tillmötesgående i ert tal så att den som har ett sjukt hjärta fattar begär [till er], men använd ett artigt och vänligt språk som sig bör.” (Den heliga Koranen 33:32)
Men likaså gäller också för män att beakta försiktighet och bevarande av kyskhet i liknande situationer. Detta går egentligen in i andra punkten från verserna som först citerades om hijab där män och kvinnor beordras att skydda sin egen kyskhet. Det är här mannens hijab i klädstilen och uppförandet kommer in där han beordras till att inte klä sig eller tala och uppföra sig på ett sätt som kan locka och fresta kvinnor. Att klä sig utmanande, visa mer av kroppen än det som är behövligt, tala på olämpligt sätt o.s.v. innefattar alla mannens hijab. Det blir då uppenbart att det går emot kyskhet att springa omkring i tofflor, shorts och linne.
Imam Ali(A) säger:
”Det är olämpligt för män att kavla upp byxorna ovanför knäna när de sitter med andra.” (Tuhaf al-Uqool) Vi har en hel del fatawi (religiösa lagar) från våra Ulema (lärda) som behandlar mannens hijab specifikt. I sidan 67 i boken ”Code of Ethics for Muslim Men and Women” finns exempelvis följande fatawi:
”Enligt Ihtiyat Mustahab (rekommenderad försiktighet) bör män täcka mer av kroppen än vad som normalt täcks av män medan de är i icke-mahram kvinnors närvaro, speciellt om mannen vet att icke-mahram kvinnor kanske kommer titta på dem med lust.” (Ayatollah Khomeini, Lankarani och Shirazi)
”Enligt Ithiyat Wajib (obligatorisk försiktighet) måste män täcka sina kroppar framför icke-mahram kvvinnor, även om det inte kommer leda till en haram handling, och om det skulle leda till en haram handling så är det utan tvivel obligatoriskt att täcka kroppen.” (Ayatollah Behjat)
”Enligt Ithiyat Wajib (obligatorisk försiktighet) måste mannen täcka dom kroppsdelar som vanligtvis täcks av män i en situation då han vet att kvinnor utanför hans familj kommer titta på honom.” (Ayatollah Gulapygani)
Det finns även en hadith där Profeten(S) fördömde män som inte knäppte sista knappen på skjortan utan lät den vara oknäppt så det blev en sorts urringning.